Life is good! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu Life is good! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu

Life is good!

Door: Romy Engelen

Blijf op de hoogte en volg Romy

15 April 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

De eerste helft zit er op! Nog maar 3 maanden en dan kom ik alweer naar huis. Zo klinkt het helemaal niet zo lang, maar wat heb ik onwijs veel gedaan de afgelopen weken!
In mijn vorige blog vertelde ik over de Lions Head full moon hike, wat een ontzettend mooie ervaring was! Toen het nog licht was, zijn we naar boven geklommen, waar we een prachtige zonsondergang konden zien. De volle maan recht boven het centrum van Kaapstad was een plaatje! Uiteindelijk naar beneden met een zaklampje en snel naar huis. We konden namelijk niet lang slapen voordat het volgende avontuur begon: de Garden Route!

Het vliegtuig zou om 07:10u vertrekken, dus hadden we om half 5 afgesproken. Waarom ik om half 4 gedoucht en met m’n spullen bij de deur stond en er daar pas achter kwam dat het een uur te vroeg was, weet niemand. Gelukkig heb ik het uur nuttig weten te besteden. Vervolgens had ik namelijk de code van het slotje van m’n koffertje per ongeluk veranderd en moest ik alle mogelijke opties proberen tot hij open ging. Om half 5 kon ons weekend écht beginnen. Samen met Paulien, Caroline en Lisa ben ik naar Port Elizabeth gevlogen en hebben we daar een auto gehuurd om terug naar Stellenbosch te rijden. Onze eerste stop was Addo Elephant Park! Hier hebben we een safari gedaan en hebben we heel veel olifantjes gezien! Voordat ik naar Zuid-Afrika vertrok, zei ik dat mijn reis pas compleet was als ik een baby fantje zou zien. Dat het uitkomen van deze wens ook nog eens gepaard ging met het rennen en toeteren van de kleine, was al helemaal geweldig! Ook hebben we geluk gehad dat we de safari deden in plaats van zelf rondrijden, waardoor we twee leeuwen hebben kunnen spotten. Twee van de big five: check! ’s Avonds zijn we doorgereden naar ons hostel in Jeffrey’s Bay. Helaas hadden we maar 3 dagen, waardoor het surfplaatsje niet overdag hebben gezien. ’s Ochtends moesten we namelijk alweer vroeg op om richting Tsitsikamma te rijden. Dit grote natuurpark is de ‘garden van de Garden Route’. Na het ziplinen boven de watervallen moesten we ons houden aan de strakke planning, want we gingen door naar Monkeyland in Plettenberg. Allemaal aapjes om ons heen, echt leuke beestjes! Die avond sliepen we ook in een hostel in Plettenberg. Nouja een hostel… We waren voor de deluxe kamer gegaan (aangezien het toch heel goedkoop was) met een grote badkamer met ligbad, en een balkon met prachtig uitzicht. Één klein probleempje: terwijl we ons klaar aan het maken waren om naar bed te gaan, ontdekten we een hele grote spin (En nee, ik overdrijf nu niet. Hij had echt dikke harige poten..). Toen we met z’n vieren op het bed stonden, heb ik tot 3 geteld en ben ik erlangs gerend om beneden iemand te halen. Gelukkig waren twee heren zo vriendelijk om ons te verlossen, zodat we rustig konden gaan slapen. De volgende ochtend toch weer vroeg uit te veren om zonsopgang te zien en naar Knysna te rijden voor een lunch met mooi uitzicht. Oudtshoorn werd onze laatste stop. Hier zijn we naar Cango Wildlife Ranch geweest. Een soort dierentuin, waar we na afloop van de tour met een cheetah op de foto mochten. Een beetje spannend vond ik het wel, maar gelukkig spinde hij net als een katje. Helaas stuurde de navigatie ons telkens verkeerd in Oudtshoorn, waardoor we niet konden struisvogel-rijden bij een Ostrich Farm. Daarom hebben we maar besloten om struisvogel te eten als we dan toch in hét struisvogel-stadje zijn!

Na een lange terugrit was het weer back to reality. Drukke weken voor de boeg met deadlines en toetsen. Gelukkig waren er ook nog leuke dingen die week! Zo hebben de maties de tweede rugby wedstrijd gewonnen van Johannesburg en was er op woensdag een klein winetasting festival in Stellenbosch. Voor 50 rand krijg je een glas en mag je zo veel wijnen proeven als je wilt. Door alle eetkrampjes in de straat en live muziek hangt er een gezellige sfeer.
Het weekend erna heb ik met Paulien en Caroline een auto gehuurd. We kregen een echte meiden auto, namelijk een witte Fiat 500. Hiermee zijn we op zaterdag naar Hout Bay Market gereden. Een gezellig marktje met spulletjes en eten. Om een pauze te nemen van al het studeren, zijn we op zondag in de namiddag nog even naar Watershed en Waterfront in Kaapstad gegaan.
Het studeren valt soms toch wel een beetje tegen. Ik had niet gedacht dat het vakantiegevoel en studeren zo lastig te combineren was. De laatste 2,5 week voor het reces moest er nog veel gebeuren. Gelukkig was er tijdens deze periode nog een winetasting festival en hebben we een Beach House Party georganiseerd. De woonkamer was leeggeruimd, de dj en het samoosa mannetje met zijn braai op wieltjes waren er; we hebben een top avond gehad!

Ook op 26 maart stond er iets leuks op de planning: Jeroen verwelkomen in Zuid-Afrika! Hij ging ervan uit dat ik nog college had, maar als verrassing stond ik hem toch op te wachten op het vliegveld. Die avond hebben we geproost op de komende twee weken met een etentje bij het Wijnhuis. De vrijdag erna kregen we de kans om met de universiteit mee te gaan met een Township Tour. We bezochten de township Langa en kregen een rondleiding van een jongeman die hier zelf is opgegroeid. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leefden. We mochten binnen in een huis waar ze met 7 mensen in een mini kamertje (met maar 3 bedden) woonden. Verder zagen we ook hoe ze hier hun delicatesse schapenkop bereiden en we mochten het proeven. Nou.. Lekker is anders, maar dat kwam misschien door het beeld en de geur die we erbij hadden. We sloten de tour af met het avondeten van daar. In een grote tent zaten we tussen dansende mensen en loslopende honden te wachten op een grote bak vlees met rijst en groenten. Stiekem zijn Jeroen en ik toen we terug waren toch nog iets kleins en lekkers gaan eten. In het weekend zijn we naar Kaapstad gereden in ons rode bolletje. Ik had namelijk weer voor een Fiat 500 gevraagd en deze keer was hij rood. Op zaterdag gingen we naar The Old Biscuit Mill market, Waterfront en sloten we de dag af met zonsondergang bij Camps Bay. Zondagochtend hebben we de Tafelberg beklommen en konden we genieten van een strak blauwe lucht en veel zon. Om daar van af te koelen, zijn we nog naar het strand geweest.
Helaas was het nog een paar dagen tot het reces en moest ik nog een tentamen maken (die ik gelukkig heb gehaald!). De volgende twee dagen stonden voor mij dan ook in het teken van studeren. Gelukkig vermaakte Jeroen zich prima met m’n huisgenootjes en was hij zo lief om voor me te koken. Na het tentamen kon de vakantie van start en zijn we begonnen met surfen! Helaas waren de golven niet zo hoog die dag, maar er was wel een zeehondje die heel dicht bij me kwam en onder m’n board door zwom! Hij kwam spelen met de surfers, echt heel schattig! Iets minder leuk waren de dagen die na het surfen volgden. Jeroen werd ziek en heeft twee volle dagen in bed gelegen. De braai en winetastings moesten we helaas skippen, maar gelukkig wilde hij de vrijdag weer proberen iets te ondernemen. We zijn eerst pinguïnnetjes gaan kijken bij Boulders Beach, daarna naar Kaap die Goeie Hoop gereden en toen via Chapman’s Peak Drive naar de Hout Bay Market gegaan.
Zaterdag maar weer even rustig aan met een marktje in Stellenbosch en toch nog een kleine winetasting. We moesten namelijk onze energie een beetje sparen voor de dagen erna. Zondag zijn we 450km naar het oosten naar Wilderness gereden met een tussenstop in Mossel Bay. Helaas is het ook in Zuid-Afrika niet het hele jaar door zomer en hadden we veel regen onderweg. Het hotel was super mooi en had een prachtig uitzicht! De volgende dag was het weer gelukkig een stuk beter waardoor we na het ontbijt nog even konden genieten in het zwembad wat uitkeek op een mooi meer. Het volgende punt wat op de planning stond, was olifantjes voeren en een safari! Het was heel leuk (vooral de fantjes voeren!) en met tevreden koppies konden we weer terugrijden naar Stellenbosch.
Met nog 2,5 dag samen, zijn we op dinsdagavond Lions Head gaan beklimmen en hebben we genoten van de mooie zonsondergang en uitzicht over Cape Town by night. De volgende ochtend weer vroeg uit te veren om nog een keer te surfen. Het was heel warm, dus we konden ’s middags nog lekker thuis een beetje zon pakken. Onze laatste avond zijn we heerlijk gaan uiteten en cocktails gaan drinken. Helaas was er door de vakantie niet veel te doen in de stad, waardoor we de avond thuis hebben afgesloten (al weet ik niet of we de club zouden hebben gehaald..). Met toch wel een katertje zijn we de middag van vertrek nog gaan lunchen bij Schoon de Companje en was het alweer tijd om afscheid te nemen. Het afscheid viel zwaarder dan de vorige keer, maar ik ben ontzettend dankbaar dat hij er was! Ik verheug me er nu al op je weer te kunnen zien, Jeroen! ☺

De dagen erna waren heel raar, bijna saai te noemen. Ik was al zo gewend dat Jeroen er was, dat ik erg moest wennen. Gelukkig mocht ik mee uit eten met de familie van Caroline en kreeg zij twee vriendinnetjes op bezoek, waarmee we op zaterdag naar The Old Biscuit Mill zijn geweest, en op maandag een toeristische winetour in een tuktuk hebben gedaan.

De komende weken zal ik voornamelijk aan m’n studie moeten werken. Gelukkig is het voor ik het weet 3 mei en komen mama, papa, Kirsten en Timo me opzoeken! In mei hoef ik alleen nog maar presentaties en tentamens te maken en dan heb ik al vakantie: de tijd vliegt!


Veel liefs uit Stellies!

  • 18 April 2015 - 18:07

    Kirsten:

    Lief zusje!

    Wat een ontzettend leuk verhaal weer! Ik ben zo benieuwd.. Het aftellen is begonnen! Tot over 2 weken! <3

    Kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Een half jaar studeren aan de University of Stellenbosch, Zuid-Afrika!

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 3939

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juli 2015

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: