Counting down the days - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu Counting down the days - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu

Counting down the days

Door: Romy Engelen

Blijf op de hoogte en volg Romy

20 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Het einde is in zicht.. Over 1,5 week, 30 juni, zal ik terug vliegen. Sinds mijn papa, mama, Kirsten en Timo hier zijn geweest, is de tijd nog sneller gegaan. Ik ben in mei begonnen met mijn tentamens, en de eerste twee weken hebben we leuke dingen gedaan met de familie. Voornamelijk rondom Kaapstad, maar ook voor een nachtje naar Oudtshoorn, waar we naar een ostrich farm zijn geweest. Dit stond nog op mijn to do list, aangezien je daar op een struisvogel kunt rijden! De volgende dag hebben we een safari gedaan en via de mooie Swartberg pas terug naar Stellenbosch gereden. Na het vertrek van hun heb ik veel moeten leren. Op 30 mei was mijn laatste tentamen en gelukkig heb ik al mijn vijf vakken gehaald! Na mijn laatste tentamen was het snel inpakken en op naar het vliegveld, want ik ging op roadtrip! Samen met Caroline, Margot en Paulien ben ik naar Windhoek, Namibië, gevlogen, om daar de volgende dag onze auto op te halen en ons avontuur te starten! We hadden een grote Nissan 4x4 met tenten op het dak. Hiermee zijn we van camping naar camping gereden. Namibië is een prachtig land! We zijn gestart in Sossusvlei, waar we een ochtend hebben genoten van de dode vallei en de duinen. De twee nachten erna verbleven we in Swakopmund. Één van de weinige steden in Namibië. Het was een gezellig stadje en in de ochtend zijn we gaan quad biken en sandboarden! De camping in Swakopmund was erg luxe (met een eigen huisje als badkamer), maar bij Palmwag konden ze er ook wel wat van! Helaas hebben de hyena’s ons hier de hele nacht wakker gehouden met hun gelach. De volgende dag hebben we in Kamanjab een Himba stam bezocht. Leuk om een keer te zien, maar de rondleiding viel een beetje tegen. Gelukkig gingen we door naar Okaukuejo in Etosha National Park. Een mooie camping aan een waterhole, waar de dieren na zonsondergang kwamen drinken. Vroeg uit de tent, want om 5u30 hadden we een safari geboekt. We gingen voor de leeuw, maar helaas hebben we die niet gezien. Tijdens onze self-drive richting Namutoni (de camping aan de andere kant van Etosha) die middag, hebben we wel onwijs veel olifanten, zebra’s, giraffen, oryxen, springbokjes en zelfs twee cheeta’s gezien. Na Etosha reden we door Caprivi, waar we twee nachten verbleven, naar Kasane in Botswana. Botswana was ook erg indrukwekkend! We waren bij Chobe National Park, waar veel meer wildlife is. We deden ’s ochtends een self-drive door Chobe. Helaas vonden de olifanten dat niet zo leuk, want die wilden ons aanvallen. Daarna hebben we een privé sunset cruise gedaan over de Chobe River. Één van de mooiste momenten! We trakteerden onszelf op een nachtje in een lodge, waarna we de volgende dag weer vroeg verder gingen naar Victoria Falls in Zimbabwe, onze laatste bestemming alweer. Na bijna de grens over te gaan in Zambia, zijn we gelukkig veilig aangekomen. De watervallen waren indrukwekkend! Helaas waren we onze regenjas en poncho in de auto vergeten en werden we kletsnat. We hadden geluk dat het onwijs warm was in Zimbabwe! 10 juni was het helaas alweer tijd om dag te zeggen tegen ons huisje op wielen en vlogen we van Zimbabwe naar Kaapstad. Tijdens het inpakken nog aangevallen door de apen op de camping, en maar snel ergens in een restaurant gaan ontbijten! Het vliegveld in Victoria Falls gaf me wel echt het gevoel dat ik in Afrika zat. Het was klein, de incheck balie was een oud schoolbankje zonder computer en de boardingpass werd met de hand geschreven. Margot was jarig, dus die avond hebben we onze reis afgesloten met een lekker diner bij Sevruga in Kaapstad.
De afgelopen week hebben we nog lekker genoten van Stellenbosch en Kaapstad. Een laatste keer Old Biscuit Mill market, Hout Bay market, Kaapstad, Lions Head, Tafelberg etc. Ook mocht ik twee dagen bij een schooltje in Kayamandi (een township van Stellenbosch) komen helpen.
De komende dagen staan Kruger en Tsitsikamma nog op de planning en dan zal ook ik afscheid gaan moeten nemen van dit mooiste half jaar...

• 21 Juni 2015 - 10:18

Oom Edwin:

hoi Romy?
    Hartstikke leuk verslag weer.
    Ik heb genoten van jouw wekelijkse spannende verhalen.
    Nog bedankt voor het bezorgen van onze t-shirts bij de kindren in een township.