Hello there, beautiful South Africa! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu Hello there, beautiful South Africa! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu

Hello there, beautiful South Africa!

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

04 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Inmiddels ben ik al 17 dagen in Stellenbosch, de tijd vliegt hier voorbij!
Op zaterdag 17 januari hebben mama, papa, Kirsten en Jeroen me uitgezwaaid op Düsseldorf Airport. M’n eerste grote reis begon nu echt! Eerst een korte vlucht naar London Heathrow, waar ik drie uurtjes moest wachten op het grote vliegtuig naar Kaapstad. Na een reis van 16,5 uur was ik dan eindelijk in Zuid Afrika! Ik werd opgewacht door een jongen van The International Office van Stellenbosch University. Samen met een paar Duitse studenten werden we in busjes naar de universiteit gebracht. Het leek zo onwerkelijk om eerst langs een enorme township te rijden, en enkele minuten later de wijnvelden te zien; we naderden Stellenbosch. Na het inschrijven op de universiteit, werd ik afgezet bij m’n huisje: Beach House! Het is een geweldig huis. Ik deel het met 14 andere internationale studenten uit Duitsland, België, en één jongen uit Nederland. M’n kamer heeft schuifdeuren naar de tuin en een eigen badkamer. We hebben een heerlijke tuin mét zwembad (foto’s volgen). Die 40 graden ga ik wel overleven op deze manier!
De eerste twee weken waren als vakantie voor ons. We hebben al veel restaurantjes in Stellenbosch geprobeerd. Uit eten is hier vaak nog goedkoper dan boodschappen doen en koken, maar dat is geen enkel probleem voor ons! Ook hebben we heel wat afgebraaid uiteraard. Op 20 en 21 januari hadden we een introductieprogramma van de universiteit. We kregen presentaties over het leven hier en hadden les in Afrikaans en Xhosa. Ook kregen we een rondleiding over de campus door Afrikaanse studenten. Het is zonder twijfel de mooiste campus die ik heb gezien. Het is heel groot en het heeft bijzonder mooie gebouwen. Sport is hier heel belangrijk (met name rugby), er is een enorm sportterrein met o.a. een rugbystadion, hockeyvelden, zwembaden, een manege etc. Op woensdag hadden we na het informatieve gedeelte een groot en chique welkomsdiner en feest voor alle internationale studenten. Op zaterdag 24 januari hebben we de introductie afgesloten met een dag naar Waterfront en Camps Bay Beach in Kaapstad. Wat een prachtig land is Zuid Afrika! Het strand was als een droom. Ik kan het soms nog steeds niet geloven dat ik echt hier ben.
Maandag zijn we naar onze eerste sportwedstijd geweest: het Nederlandse heren hockeyteam tegen België! Heel toevallig dat ze hier in Stellenbosch hun oefenwedstrijden spelen. We zijn samen met onze Belgische vrienden gaan kijken, maar die moesten uiteraard zien hoe ze werden ingemaakt met 6-1 door Nederland!
We wilden zoveel mogelijk doen aangezien we deze dagen nog vrij hadden. Daarom ben ik samen met Lisa, Helen en nog 2 meiden woensdag 28 januari naar Muizenberg gegaan voor onze eerste surfles! We kregen een lift van een kennis van één van de andere meiden. Op z’n Afrikaans gingen we achter in de pick-up (of zoals ze hier zeggen: bakkie) en genoten we van het uitzicht tijdens de rit. Het was een geweldige ervaring, dus we gaan het sowieso vaker doen!
Vrijdag de 30e hebben Lisa, Patience en ik een auto gehuurd en hebben we ons eerste tripje on our own gemaakt. Via Muizenberg (het strand met de gekleurde huisjes) zijn we naar Simon’s Town gereden om daar op Boulders Beach naar de woonplaats van de Afrikaanse pinguïns te gaan. Wat een leuke beesten, ze bewegen nauwelijks en het lijkt wel alsof ze de hele dag maar wat chillen. Daarna doorgereden naar Kaap die Goeie Hoop waar we een práchtig uitzicht hadden toen we eenmaal naar de top van de nabijgelegen berg waren geklommen! Genoten van het uitzicht en vervolgens verder gelopen naar Diaz Beach, een heel mooi, klein strandje tussen Kaap die Goeie Hoop en Cape Point. Ondanks dat het strand midden in Table Mountain National Park ligt en tussen de twee toeristische plekken ligt, waren er niet veel mensen. Het was een zeer geslaagde dag die we afsloten in Stellenbosch waar er die avond allemaal optredens waren van eerstejaars van de residences. De hele stad was vol mensen en voor elke residence stond een podium. Het was als een soort ontgroening, maar dan leuk ;) Grappig om te zien, maar er waren zoveel mensen dat op stap gaan die avond minder leuk was.
Het laatste weekend zonder uni hebben we heel rustig gehouden. Op zaterdag een meiden ochtend met ontbijt, shoppen en gezellig lunchen! Uiteraard mocht een winetasting niet ontbreken, dus zijn we op zondag naar een prachtige locatie gegaan waar we genoten van goede wijn en een geweldig uitzicht.

Afgelopen maandag begon het echte werk. Voor het eerst naar de universiteit! Ik voelde me weer even een eerstejaars, met m’n rugzakje tussen allemaal vreemde mensen naar vreemde gebouwen. Gelukkig heb ik alles gevonden en heb ik best leuke vakken! Deze week is het vrijwel allemaal introductie, dus vanaf volgende week zal het wel drukker worden.

Uiteraard kan ik nog uren doorgaan, maar ik zal snel wat foto’s posten zodat jullie ook kunnen zien hoe geweldig het is! Nu ga ik weer even genieten van de zon en ons zwembad!

Veel liefs uit Stellies!

  • 04 Februari 2015 - 12:33

    Eline:

    Wow romy wat een ervaring en avontuur ga jij tegemoet! Heel veel plezier en succes daar groetjes

  • 04 Februari 2015 - 12:55

    Mama En Papa:

    Lieve schat, het doet ons goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt, veel succes en geniet, tot gauw!
    Liefs, dikke kusss

  • 04 Februari 2015 - 13:45

    Oma M-Françoise:


    Lieve Romy, wat een mooi verhaal, très magnifique, veel plezier en succes.
    Veel liefs et gros bisous.

    Oma

  • 06 Februari 2015 - 18:49

    Oma Joos, Jos, Donna En Nino:

    Hallo Romy, oma Joos heeft zojuist jouw reisverslag gelezen. Fijn dat je het naar je zin hebt. Als oma hier is kan ze jouw verslagen lezen, daar is ze wel blij om.
    Veel plezier en succes...we kijken uit naar het volgende reisverslag en de foto's.

    Groetjes van oma Joos, Jos, Donna en Nino dikke kusssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Een half jaar studeren aan de University of Stellenbosch, Zuid-Afrika!

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 3958

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juli 2015

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: