My life as a Matie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu My life as a Matie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Romy Engelen - WaarBenJij.nu

My life as a Matie

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

05 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Een half jaar leek zó ontzettend lang, maar als ik naar al onze plannen kijk, heb ik bijna een tekort aan weekenden! De tijd gaat hier zo ontzettend snel en na 5 weken college kan ik jullie eindelijk vertellen hoe het is om een Matie te zijn! Maties, zo worden de studenten van Stellenbosch University genoemd. De colleges zijn anders en het is natuurlijk even wennen, maar over het algemeen zijn de docenten heel enthousiast, wat de verplichte colleges al wat aangenamer maken.
Ik heb twee mainstream courses (dit volgen de normale bachelor studenten ook):
• Marketing Management
• Consumer Behaviour
en ik heb drie IPSU courses (vakken over Zuid-Afrika, speciaal voor internationale studenten):
• HIV & Aids: A South African Perspective
• Economic and Developmental Problems in South Africa and Africa
• Public Theology
Helaas kon ik het vak Afrikaans niet volgen, omdat het niet in mijn rooster past. Hierdoor moet ik nu Public Theology doen.. Gelukkig is de docent heel relax. We volgen het vak met 6 studenten en hij heeft slechts 1 regel: NO stress.. Gaat helemaal goed komen dus! Verder krijgen we binnenkort informatie van HIV & Aids over het project wat we in een township gaan doen. Ik kijk er erg naar uit! Ik wil ook heel graag vrijwilligerswerk doen. Vandaar dat ik me ga inschrijven voor United Nations Asssociation of South Africa, waar ik dan elke week een overzicht krijg en kan bepalen waar ik wil meehelpen (van lesgeven, spelen met de kindjes, tot het helpen met huisjes bouwen). Nu ik hier ben, kan ik ook daadwerkelijk iets voor hen betekenen, dus deze kans wil ik graag aangrijpen!

Er is natuurlijk meer te beleven dan alleen uni! Ik ga me inschrijven voor de cinema society (bijna alle studenten zijn hier lid van en zo kunnen we onbeperkt de nieuwste films kijken) en voor de wine society (“gratis” wine tastings!). Daarnaast hebben we een seizoenkaart voor de Maties Rugby gekocht. Rugby is hier een belangrijke sport. Zo hebben ze een eigen team van de universiteit die deelneemt aan de Varsity Cup. De eerste wedstrijd was 16 februari en ook wij zaten op de tribune om ze aan te moedigen! Ondanks dat ik niets begreep van de spelregels was het heel leuk om mee te maken! Het leek af en toe wel of ik in de USA zat. Ook ben ik de eerste vier weken gaan paardrijden. Het was even wennen na zoveel jaar, maar het rijden met dit uitzicht was top! Één les hebben we een buitenrit gedaan en onze grote ochtend buitenrit richting Franschhoek doen Lisa, Wiebke en ik samen volgende week!

Verder zijn er nog veel meer leuke dingen die ik al heb gedaan. Ik ben namelijk 3 van de 5 dagen na 12:00u al klaar met colleges. Het enige nadeel is het vroege opstaan. Colleges beginnen hier namelijk al om 8:00u.. Gelukkig kan ik vaak genieten van de middagen! Daarom hebben Lisa en ik ook een auto gehuurd voor de eerste maand samen met drie anderen van ons huis. Het is een oude Mercedes-Benz en haar naam is Anelize. Elk weekend hebben we haar optimaal gebruikt. Zo zijn we het eerste weekend al op vrijdag na onze colleges naar Gorden Beach gereden om het weekend goed te beginnen! Ook zit er wel eens een fout plannetje bij. Zo zijn we naar het Giraffe House geweest, wat er heel indrukwekkend uitzag op internet. Waarschijnlijk hebben we foto’s van een ander Giraffe House gezien, want het was een krakkemikkig kinderdierentuintje met reptielen en welgeteld 1 giraf! Ohja, én een interactieve reptielenshow! Must have been my lucky day, not. Aangezien slangen één van mijn grootste angsten zijn, vond ik het afschuwelijk! Gelukkig hebben we het de dag erna goed gemaakt met een roadtripje naar een strandje bij Hermanus via Betty’s Bay, wat ook een thuis is van de Afrikaans pinguïns!
Het beklimmen van de Tafelberg stond uiteraard boven aan ons lijstje. Helaas is het plannen daarvan moeilijk, aangezien je nooit weet of er wolken om de berg hangen (ook al heeft de rest van Kaapstad een strak blauwe lucht). Die dag was er ook een enorm sterke wind, waardoor we eerst Lions Head hebben beklommen. Het hiken viel mee, en boven op de top hebben we kunnen genieten van een prachtig uitzicht en jawel, zonder wolken om de Tafelberg! Het weer kan hier binnen een uurtje veranderen. Na de hike verdienden we wel een lunch. Hiervoor zijn we naar het bekende The Blue Peter gereden aan Bloubergstrand. Toevallig was hier deze dag RedBull King of the Air, een kitesurf wedstrijd. Met twee Nederlanders in de finale werden we helaas 2e en 3e, maar het was zeker een hele mooie dag (ondanks de sterke wind) die we hebben afsloten met een cocktail bij zonsondergang aan Camps Bay.
Het weekend erna zijn we begonnen met een tweede surfles in Muizenberg. Ook is er elke zaterdag een grote markt bij de Old Biscuit Mill. Hier vind je allemaal internationaal eten aan de ene kant, en aan de andere kant allerlei kraampjes met kleding, tassen etc. Ze hadden zelfs kroketten en bitterballen! Uiteraard niet zo lekker als in Nederland, maar het was het proberen waard. Na de markt hebben we de toerist uitgehangen en een hop on - hop off tour gedaan om een overzicht van Kaapstad zelf te krijgen. De zondag erna was het heerlijk weer, dus besloten Lisa en ik om naar Kaapstad te rijden met de hoop dat er geen wolken om de Tafelberg hingen. En we hadden geluk! Het uitzicht tijdens de hike naar boven was al prachtig! Toen we bijna boven waren, zat er een man muziek te maken wat een mooie sfeer creëerde. Eenmaal boven waren we blij dat we er eindelijk waren, want het was warm! Een geweldig uitzicht over de bergen en Kaapstad zelf! Grappig om te zien dat het boven op de tafelberg helemaal niet zo plat is als het van beneden lijkt. Uiteindelijk hebben we besloten om de kabelbaan terug naar beneden te nemen en naar Llandudno Beach te gaan waar we Paulien, Caroline en Ruben waren. Mooi plekje onder aan Lions Head om de dag af te sluiten!
Afgelopen weekend hadden we wederom een volgepland weekend. Op vrijdag zijn we naar Jonkershoek natuurpark gereden om de hike naar de watervallen te doen. Het was heel mooi om daar op de stenen te liggen en te genieten van de rust. Zaterdag en zondag hadden we activiteiten met ISOS. Dit is een soort studievereniging voor de internationale studenten die tripjes organiseert. Zo brachten we een bezoek aan Robbeneiland (het eiland met de gevangenis waar o.a. Nelson Mandela gevangen zat). Het was indrukwekkend om te zien, maar wat de meeste van ons nog veel indrukwekkender vonden was de walvis die we zagen op de boot terug naar Kaapstad! Normaal zijn walvissen hier te vinden tussen juni en december, we hadden dus geluk! Zondag zijn we naar een concert van Goldfish gegaan. Twee dj’s uit Zuid-Afrika die ook zelf instrumenten tussendoor spelen. Ik had ze al 2 keer in Nederland gezien, maar om het hier te mogen meemaken in de botanische tuinen van Kirstenbosch, met de Tafelberg op de achtergrond, was toch wel veel mooier!

Afgelopen week was het héél warm. Zó warm dat het de warmste dag sinds een eeuw was en dat wij op dinsdag op de warmste plek van de wereld waren: Stellenbosch! Het was 44 graden in de schaduw, niet te doen dus in de stad. Helaas bracht dit ook veel bosbranden met zich mee rond Kaapstad.. Maar dit zullen jullie vast wel gezien hebben op het nieuws.

Mijn excuses voor mijn mega lang verhaal, maar het internet in ons huis is eindelijk gemaakt (Afrikanen en afspraken…), dus ik zal snel weer een nieuw blog schrijven!
Vanavond doen we een full moon hike naar Lions Head en vrijdagochtend vlieg ik met Lisa, Paulien en Caroline naar Port Elizabeth om de Garden Route terug te rijden. Na het weekend zal ik ook weer nieuwe foto’s uploaden!

Veel liefs uit Stellies!

  • 05 Maart 2015 - 16:12

    Oom Edwin:

    hey Romy, hey Matie, thanks voor dit uitgebreid verslag. Wow, wat een belevenissen allemaal.
    Fijn dat je naast al die mooie en vermoeiende trips gelukkig ook nog de nodige ontspanning krijgt op de uni. Public Theology lijkt me daar uitermate geschikt voor.
    Ook super dat je ervaring met vrijwilligerswerk aldaar gaat opdoen. Trots op je!!!
    Ik kijk uit naar jouw volgende blog.
    Big Kiss, Big Hug, have fun!!!
    Big Uncle E.


  • 05 Maart 2015 - 17:40

    Oma Marie-Françoise:

    Lieve Romy.
    Wauw ,wat een belevenissen allemaal, super super!!!
    Oma is erg trots op je en nog heel veel plezier.

    Veel liefs en dikke kus van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Een half jaar studeren aan de University of Stellenbosch, Zuid-Afrika!

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 3961

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juli 2015

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: